Richard Konkolski
Mame tady na Floride ted strasne zimy a tak jezdime v autech s otevrenyma okynkama (chapu, ze to nekomu, kde je ted snehu az po prdel muze znit nelogicky, ale tak to je). Jeli jsme s manzelkou pres Myakka River Bridge, pekne pomalu, krasny vyhled a dole od more se pod most zrovna sunula ketch. Ketch je plachetnice, ktera ma dva stezne, vetsi vepredu, mensi vzadu, je to podobne jako yawl, jenze yawl ma ten zadni stezen (mizzen mast) vetsinou mensi a je az za kormidelnim kolem. U ketch je mizzen mast vetsi a kormidelni kolo byva az uplne na konci lode. Chichestrova "Gipsy Moth IV" byla ketch, kdezto Slocumova "Spray" byla yawl, predelana z puvodni sloop. Predpokladam, ze jsem vas ted uplne zmatl.
Za kormidlem stal fousaty zrzavy chlap, ktery videl, ze po nem cumim a kdyz jsem mu zamaval, tak mi zamaval zpatky.
"Dole je Richard Konkolski," povidam manzelce.
"Ten, co jsme ho potkali v Sutomore?"
"Konkolskiho jsme nikdy nepotkali, to byl nekdo jinej." opravil jsem ji.
"Prece si to pamatuju," nedala se manzelka.
"Sedeli jsme v restauraci v Sutomore a ty jsi se s nim bavil o Slocumovi."
"To byl nejaky jiny zrzavy fousaty chlap".
"Byl z Bohumina!"
"V Bohumine muselo byt pred triceti lety aspon sto fousatych zrzavych chlapu." snazil jsem se vysvetlit. Marne.
"No dobre. Jaka je pravdepodobnost, ze nekdo ze stovky fousatych zrzavych chlapu, kteri jsou z Bohumina, bude sedet v restauraci v Sutomore a bude schopen se kvalifikovane bavit o Slocumovi? A s tebou!"
"No mala, ale mozne to je!", pripustil jsem.
"A tu knizku o Slocumovi jsi mu tenkrat dal, protoze to v Cesku nebylo!" - vytahovala dalsi detaily manzelka.
"Asi jsem byl v dobre nalade a byl jsem dobrocinny na nejakeho uplne jineho fousateho zrzaveho chlapa z Bohumina. Protoze Konkolski to nebyl." nevzdaval jsem se. Never surrender.
Richard Konkolski (pro ty z vas, kdo vyrostli za ostnatym dratem) se narodil v roce 1943 a byl a stale je nejslavnejsim ceskoslovenskym moreplavcem, i kdyz uz je davno American a Ceskoslovensko a dnesni Ceska republika se k nemu chovalo a chova stale vice nez mizerne. Ceska republika se od komunistickeho Ceskoslovenska moc nelisi. Ale to je informace, kterou vam zdarma poskytne kazdy starsi plnopravny emigrant.
Seznam jeho namornich plaveb a rekordu, ktery jsem si tady vytiskl, je 12 stran dlouhy a neda se predpokladat, ze by byl nekym z Cech nekdy prekonan. Jen par ukazek:
1970 - PTTK Baltic Sea Race - skoncil treti1972 - Observer single-handed Transatlantic Race - zavod, kterym vesel v povedomost i v tehdejsi CSSR, brzo po startu zlomil stezen, musel se vratit do Anglie a po 14 dnech oprav odstartoval znovu a skoncil ctyricaty prvni (ze 60) a sedmy s handicapem.
1976 - Observer single-handed Transatlantic Race - stejny zavod o ctyri roky pozdeji. Jeho lod Nike (24 feet) byla druha nejmensi ze 125 lodi v celem zavode (Nejvetsi lod, Club Mediterranee, mela 240 feet - desetkrat vetsi), presto skoncil DRUHY!
1977 - Baltic Solo Race - skoncil ctvrty.
1979 - Parmelia race - z Anglie do Australie okolo Afriky, s ceskou posadkou.
1980 - Observer single-handed Transatlantic Race - skoncil devaty celkove a ctvrty ve tride. Vytvoril rekord (21 dnu, 6 hodin) pro monohull.
1982/83 - BOC Singlehanded Race Around the World - zavod osamelych namorniku kolem sveta. Z Newport, R.I. do Cape Town, do Sydney, do Rio de Janerio a zaptky do Newport. Skoncil treti v celkovem poradi s casem 203 dnu, 2 hodiny a 1 minuta. Behem zavodu zavodu vytvoril 5 svetovych namornich rekordu a stal se druhym clovekem na svete (a prvnim Evropanem), ktery solo objel svet obema smery.
1986/87 - BOC Singlehanded Race Around the World - stejny zavod o tri roky pozdeji - skoncil paty celkove a zlepsil vsech pet svych vlastnich svetovych rekordu.
Ukazka dalsi rekordu:
* World record - fastest 24 hour run by any single-handed small monohull. Covered 247 miles from midnight to midnight on February 26, 1983.
* Third man in history and first European (excluding UK) to make single-handed circumnavigation twice. (West to east and east to west.)
* First man to real circumnavigate globe three times.
* World record - fastest 7 day run by a small single-handed monohull during a circumnavigation. Covered 1,403 miles from noon on April 20 to noon on April 27, 1983 with average daily runs of 200.43 nautical miles and average speed of 8.35 knots. Improved in 1986 on the same boat to 1,536 miles from December 9 to December 15, 1986 with average daily run of 219.42 miles and average speed of 9.14 knots.
* World record - first small monohull to exceed 200 miles a day over a period of not less than one week.
* World record - fastest 14 day run by a small singlehanded monohull during a circumnavigation. Covered 2,690 miles from noon April 17, 1983 to noon May 1, 1983. Average daily runs 192.21 miles, Average speed: 8.01 knots. Improved in 1986 to 3,040 nautical miles with average daily run of 217.14 miles and average speed of 9.05 knots on December 6 to December 19, 1986.
* World record - fastest 2,000 miles by a small monohull during a circumnavigation. Achieved 10 days 06 hours 03 minutes 38 seconds with average speed 8.13 knots and average daily run 195.12 miles. Made from April 21, to May 1, 1983. Improved in 1986 to 9 days 4 hours 21 minutes with average daily run of 217.92 miles and average speed of 9.08 knots no December 6 to December 15, 1986.
* World record - fastest 4,000 miles by a small monohull during a circumnavigation from April 5 to April 26, 1983. Achieved 21 days 16 hours 58 minutes with average speed 7.68 knots and average daily run 184.26 miles. Improved in 1986 on the same boat to 19 days 13 hours with average daily run of 204.72 miles and average speed of 8.56 knots on 36 feet waterline boat. Made on December 1 to December 19, 1986.
* One of the fastest singlehanded circumnavigations by a small monohull (36ft on water line) in history, covering a distance 29,200 miles in 172 days 06 hours and 41 minutes with an average daily run 169.52 miles and average speed of 7.06 knots.
* First Czechoslovakian to circumnavigate the world.
* First Czechoslovakian to round Cape Horn.* First Czechoslovakian to circumnavigate in roaring forties around all southern most capes (during my third solo circumnavigation).
* Second smallest vessel in history to circumnavigate (at that time).
Pro ty, kterym kapitalisticke jazyky delaji problemy doporucuji ke cteni http://www.sevenoceans.com/vzpominky/Default.htm - je to cesky a jasne a bez cenzury ceskych "novinaru" to vysvetluje, cim musi clovek projit, kdyz se narodi svobodny za ostnatym dratem. Tedy, jak pravil basnik:
Mnozi se stali namorniky,
kdyz slyseli,
ze kdesi na vzdalenem pobrezi
roste kvet,
jehoz vune cini lidi stastnymi.
Ale ti, co se vratili
o tom nic nevedeli.
Zeptej se tech,
co se nevratili...
Richard Konkolski nebyl zadnym komunistickym prominentem, pro Ceskoslovensko udelal nekolikanasobne vic nez jeho nevdecna vlast udelala pro nej. Pri sve prvni plavbe okolo sveta se zivil prilezitostnou praci v pristavech - za penize z Ceska rozhodne neplul. Jen kuriozita, kterou mi rekl Richard Konkolski dnes na telefonu: Po jeho emigraci v cervnu 1982 z nejakeho (mne osobne nepochopitelneho) duvodu citil jakousi prislusnost k Ceskoslovensku a uz jako radne odsouzeny emigrant (tak jako my vsichni) vytvoril pod vlajkou Ceskoslovenska dalsich asi 11 namornich rekordu.
Popis peripetii v jeho vzpominkach je uzasny. Zrudnost komunistickeho systemu by mela byt neustale pripominana - hlavne tem mladym blbcum z Ceska. Ty stare blbce uz asi neni mozno predelat, ty je mozne uz jen mlatit mokrym hadrem pres ty jejich tupe drzky. Pred jeho emigraci, aby dostal povolenu ucast na zavodech, protoze pry nebylo mozne, aby zavodil na soukrome lodi, byl Richard Konkolski nucen prevest vlastnictvi sve lode na sveho zamestnavatele - Bohuminske zelezarny. Kdyz pak emigroval - byl odsouzen za "kradez" sve vlastni lode - jak typicky ceske! A jak naridil Vaclav Havel, ktery jmenoval komunisticke soudce do dozivotnich funkci - mate prece kontinuitu prava a zakonu s komunistickym rezimem. Navic byl Konkolski odsouzen i za dalsi "kradez" - tentokrat v Brne na zakazku vyrobeneho lodniho zvonu, ktery vezl na sve lodi (kdyz na ni emigroval) coby jednu z trofeji pro BOC Singlehanded Race Around the World, kde byl nejen ucastnikem, ale i jednim z poradatelu.
Ze se sametovym podfukem zmenilo jen velice malo je jasne a odrazilo se to i na situaci Richarda Konkolskeho po roce 1989. Jeho vzpominky popisuji legalni veletoce, ktery soucasny bezpravni rezim Ceske republiky v jeho pripade provadel a ktere byl jen na velmi nizke urovni napraveny 16. prosince 1999 "Prohlasenim ceskeho svazu jachtingu k pripadu svetove znameho ceskeho namorniho jachtare Richarda Konkolskeho" - taktez k videni na jeho webstrance. Oficialne posametovy neokomunisticky rezim neudelal vubec nic. Osobni majetek a nemovitosti zabavene Konkolskemu komunistickym rezimem po jeho emigraci mu dodnes take nebyly vraceny. To i bezny cesky clovicek dnes povazuje za normalni. Konkolski se zminil i o nedostatku pochopeni ze strany prezidentskeho poradce Ladislava Jakla. Je znamo, co to je za ptaka. Jaky pan - taky kram, tak znelo to prislovi, ne?
Snad bych i pochopil, ze ta mizerna Ceska republika tak spatne zachazi s nami "obycejnymi emigranty", ano zavist je strasna vec, ale ze se i dnes takhle negativne stavi vuci nekomu, jako je Richard Konkolski, ktery tolik udelal pro celosvetovou propagaci te male, zasklibene a nevdecne zemicky, nad tim zustava rozum stat.
3 Comments:
Richard Konkolski neni ale vůbec žádná výjimka. Při téhle příležitosti chci poukázat na Hanku Zejdovou, která už v r. 2002 měla na svém kontě 52, ano padesát dva světových plachtařských rekordů. Na větroně si musí půjčovat. Od státu samozřejmě ani vindru. Od plachtařské asociace už vůbec ne. Závist? Ani to nevylučuji, v Česku závidí každý, každému. Rekordy samozřejmě nejsou zadarmo. Pro nevhodnost terénu a počasí, Hančiny rekordy byly udělány v Austrálii.
JM
Dekuji za zminku - ovsem Konkolski delal sve rekordy o tricet let driv, asi jste to prehledl.
..."(pro ty z vas, kdo vyrostli za ostnatym dratem)"...
A Hedvíček za ním nevyrostl?....
Post a Comment
<< Home